Bestel- en vrachtauto’s veroorzaken in onze buurgemeente bijna de helft van de stikstof en fijnstof van al het verkeer. Daarom is het belangrijk dat ondernemers schoner gaan rijden. De Rotterdamse ZE-zone is goed voor het milieu, maar voor de kleine ondernemers een flinke kostenpost.

Nog even op een rij wat het betekent

  • De ZE-zone is een gebied in Rotterdam, binnen de ring. Daarin moet alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Dat betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof.
  • De komende jaren zijn er nog uitzonderingen. Bussen met een Euro 5-motor zijn tot 1 januari 2027 welkom, met Euro 6 mag u nog tot 1 januari 2028 binnenrijden. Mits die Euro 6-bus vóór 1 januari 2025 op kenteken staat. Ook kunt u 12 keer per jaar een ontheffing aanvragen.
  • De gemeente Rotterdam helpt kleinere ondernemers op weg. Het advies aan iedere ondernemer met een bestel- of vrachtauto is: doe eerst de kentekencheck. Daarmee ziet u of uw voertuig al vanaf 2025 niet meer in de ZE-zone mag. Of dat het verbod voor uw voertuig pas geldt vanaf 2028 of 2030.
  • Voor personenauto’s en -busjes geldt dit allemaal niet. Deze voertuigen mogen de milieuzone wel inrijden.
  • Er zijn financiële regelingen om over te stappen naar schoner vervoer. Gebruik de rekentool om in te schatten of de aanschaf of lease van een elektrische bestelbus interessant is.
  • Komt uw bedrijf in financiële problemen door de invoering van de ZE-zone? Vraag dan een ontheffing aan vanwege bedrijfseconomische omstandigheden. Dat kan bij het Zero-emissieloket (voorheen Centraal Loket) via de website van de RDW.

Meer weten?

Bekijk welke subsidies er zijn, alle vragen en antwoorden over de ZE-zone in Rotterdam of abonneer u op de ZE-zone nieuwsbrief van Logistiek010.