Sinds 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap van kracht. Die heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders te voorkomen. Deze wet beschermt huurders beter tegen misstanden, zoals het vragen van een te hoge borg, oneerlijke servicekosten, discriminatie of bedreigingen door verhuurders. De gemeente Capelle startte begin 2024 een meldpunt waar huurders terecht kunnen met meldingen hierover. Het meldpunt is nu uitgebreid zodat huurders ook problemen rondom slecht onderhoud of schimmel kunnen melden.

Gezond wonen

De uitbreiding van het meldpunt maakt het voor inwoners van Capelle makkelijker om een klacht in te dienen wanneer hun verhuurder geen actie onderneemt om onderhoudsproblemen aan te pakken. Hiermee wil de gemeente bijdragen aan het verbeteren van de woonkwaliteit in Capelle en zorgen dat huurders zich ondersteund voelen wanneer zij zich in een moeilijke woonsituatie bevinden. Wethouder Sjoerd Geissler (Wonen): “We zien dat veel huurders te maken hebben met schimmel en slechte woningcondities, zonder dat de verhuurder hier iets aan doet. Met de uitbreiding van het meldpunt hopen we huurders een duidelijke route te bieden naar hulp en mogelijke oplossingen. Iedereen verdient een veilige en gezonde woonomgeving.”

Capellenaren die problemen ervaren met hun huurwoning kunnen vanaf nu klachten over verhuurders indienen via het online meldpunt: www.capelleaandenijssel.nl/meldpunt-huurproblemen. De gemeente onderzoekt de meldingen en neemt zo nodig stappen om huurders te helpen.

Wat kunt u zelf doen?

Ventileren en stoken blijven de beste methoden om schimmel tegen te gaan. Ze helpen om de vochtbalans in een woning op peil te houden. Het is ook belangrijk om natte oppervlakten na het koken, douchen of wassen droog te maken.
Lees hoe u schimmel voorkomt in huis
Ventileren: meer dan even luchten