Sheri Isidora (coördinator Capelse energiecoaches): “Voor veel mensen is het moeilijk om de energierekening te betalen. De energiecoach is er voor iedereen die hulp kan gebruiken bij energie besparen. U krijgt persoonlijke tips om het energieverbruik te verlagen. De hulp is gratis en u zit nergens aan vast.”
Inmiddels is Sheri al bij heel veel Capellenaren op bezoek geweest. Samen met iemand van Welzijn Capelle of alleen. “Dat ligt een beetje aan het probleem of de vraag. Als het gaat om te hoge energierekeningen, dan ben ik erbij. Van te voren maak ik een profiel van het adres. Wat is het energielabel van het huis, hoeveel vierkante meter, bouwjaar, de wijze van verwarmen en warmwater van de woning en heeft de woning zonnepanelen of een warmteboiler. Die gegevens kan ik van te voren al uitzoeken.”
Hoge kosten door onwetendheid
Vandaag bezoekt ze een alleenstaande oudere man, geboren in Azië. Hij bewoont een 50+ huurwoning in Schollevaar. Nederlands is lastig voor hem. Hij heeft vragen over de energiemeters en begrijpt niet dat hij zoveel moet betalen. Sheri: “We hadden een keer een statushouder uit Syrië. Daar stond dag en nacht de verwarming aan. Niemand had uitgelegd hoe dat werkte. Daar kan het dus al fout gaan.”
In Schollevaar kijkt Sheri als eerste in de meterkast. “Daarna wil ik de rekeningen zien. Daaruit kan ik al veel uit opmaken. Wat springt er meteen uit? Bijvoorbeeld het verbruik van water, gas of elektriciteit. Is het voor de bewoner duidelijk welke apparatuur wat meet? Zijn er twee meters voor elektriciteit? Wordt er meebetaald voor het verlichten en verwarmen de gemeenschappelijke ruimtes, liften en dergelijke? Ik kijk ook of er radiatoren zijn in de gemeenschappelijke gangen van het gebouw en of ze aanstaan. Soms hebben mensen nooit de verwarming aan in hun huis, maar betalen ze mee aan de radiatoren op de gang. En als die dag en nacht branden… Daar kun je al flink op gaan besparen.”
Meten is weten
Als Sheri rondkijkt in de woning, zegt ze gelijk dat de koelkast verkeerd staat. “Helemaal in de hoek, de warmte kan nergens heen.” Dat is alvast tip 1 en zo zullen er nog vele volgen. Van alles komt voorbij. Zet u wel eens een raam open? Heeft u ventilatieroosters? Doe de deur naar de gang dicht, anders gaat er warmte verloren.
Welke gouden tip komt altijd van pas? “Check regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks, het energieverbruik. Dat kan via een app. Maar ook door op de gas- en elektrameters te kijken. Mensen die zich bewust zijn van hun verbruik, gaan vaak al 10 procent minder verbruiken. Meten is weten, zeg ik altijd.”
Stekker eruit!
Meneer laat zien dat de stekkers van zijn elektrische apparaten niet in het stopcontact zitten. Daar is Sheri blij mee. “Stekkers in het stopcontact zijn sluipverbruikers. Stekker erin is betalen! Lampen, stekkerdozen, elektrische tandenborstels en elektrische dekens… Ja, ook opladers in het stopcontact die je niet gebruikt zorgen voor onnodig sluipverbruik. Haal de stekkers uit het stopcontact en bespaar tot wel € 200,- per jaar.”
Gratis energiebesparende producten
Het probleem op dit adres blijkt een plotselinge verhoging te zijn van het maandtarief. Van € 160,- naar € 200,- per maand. Meneer heeft de brieven van het energiebedrijf keurig bij elkaar in plastic mappen. Uiteindelijk blijkt dat de verhoging zit in het feit dat het energieplafond is weggevallen. Sheri gaat ervoor zorgen dat iemand van Welzijn Capelle energietoeslag aanvraagt voor hem.
Aan het eind van het bezoek mag de bewoner een aantal producten uitzoeken die helpen de energierekening te verlagen. Bijvoorbeeld een thermometer voor in de koelkast, tochtband (“Geen kou ontsnapt!”), een waterbesparende douchekop, een tijdklok voor in de douche en radiatorfolie.
Persoonlijk advies over energiebesparing? Maak een afspraak met een energiecoach